5 Faedah Penting Guna Dan Kitar Semula Bahan Terbuang



5 Faedah Guna Dan Kitar Semula Bahan Terbuang



1- Menjimatkan wang dari membeli barang baru.


2- Menambah pendapatan isi rumah.

Bahan yang boleh dikitar semula seperti tin aluminium dan kertas surat khabar boleh dijual kepada pemborong bahan terpakai. Boleh ajar anak-anak untuk belajar berdikari mencari rezki halal dan mengajar mereka erti menghargai wang yang diberikan ibubapa mereka.

3- Mengurangkan pencemaran alam sekitar.

Mengurangkan bilangan sampah yang memenuhi atas muka bumi, dalam sungai, dan laut. Dengan mengitar semula kertas kita dapat mengurangkan penebangan pokok untuk membuat kertas.

4- Menjadikan diri sendiri dan orang sekeliling lebih kreatif dan berinovasi.

Banyak sampah dan barang terbuang menjadi kraftangan unik yang bernilai tinggi dihasilkan oleh tangan-tangan kreatif. Untuk menjadi kreatif anda perlu cuba belajar dari mereka yang kreatif dan melakukan latihan yang berterusan hingga menjadi mahir.

5- Boleh membuat lebih banyak kebajikan kepada orang sekeliling. 

Pakaian sekolah anak-anak yang lama dan masih elok boleh disumbangkan kepada keluarga yang memerlukan atau diserahkan kepada mana-mana badan kebajikan atau NGO yang menguruskan sumbangan untuk pelarian perang. Anda boleh tanam ulam-ulaman dalam bekas plastik yang tidak digunakan di belakang rumah dan apabila keluar hasil bolehlah guna untuk keluarga sendiri atau berikan kepada jiran sebelah bagi mengeratkan lagi hubungan silaturrahim sesama jiran.

Ulasan

Catatan Popular